Infrastruktur er helt afgørende for at kommunen kan udvikle sig bæredygtigt.
Velfungerende veje, stier, jernbaner, busser, færger, fibernet osv. har på hver deres måde stor betydning i vores hverdag. Det handler om mobilitet og tilgængelighed – personer, materialer og data i bevægelse. Alle dele af samfundet er afhængige af velfungerende infrastruktur, og det kalder på en helhedsorienteret tilgang med blik for de mangeartede behov og ønsker
Mål
- Udvikle en bæredygtig infrastruktur som understøtter erhvervsudvikling og bosætning
- Fleksibel kollektiv trafik i hele kommunen der understøttes af nye smart-teknologier
- Stier og stiruter, der fremmer sikker trafik til og fra skole, uddannelse, arbejde, fritidsaktiviteter og giver lettere adgang til den kollektive trafik
- Få flere til at vælge cyklen som dagligt transportmiddel
- Fortsat sikre god digital infrastruktur i hele kommunen
- Mere natur indtænkes i nye infrastrukturanlæg som fx motorveje og cykelstier
For at nå disse mål, vil der i den kommende planperiode bl.a. blive arbejdet med:
Nye cykelstier
Kommunalbestyrelsen vedtog i 2017 en cykelstiplan for hele kommunen, der skal bidrage til at opfylde kommuneplanens mål om at forbedre, udbygge og vedligeholde stinettet i kommunen. Målet er at sammenbinde og udbygge det eksisterende cykelstirutenet, så der bliver et trygt, sikkert og sammenhængende stirutenet for skolebørn, pendlere m.fl.
Siden da er der etableret nye cykelstier mellem Ubby og Ugerløse, Kirke Helsinge og Mullerup, Havnsø og Føllenslev, Svebølle og Viskinge.
En af strækningerne, der ventes anlagt i den kommende planperiode er strækningen mellem J. Hageman Petersens Allé, Volden, Bredgade, Elmegade, Slagelsevej til Campus Kalundborg og den eksisterende sti til Kalundborg Øst station. Der arbejdes samtidig på at forbinde cykelstien til de nye erhvervsområder i Kalundborg Øst og videre til den rekreative cykelrute Værslevstien.
På cykelstien mellem Svebølle og Viskinge forventes krydsningen af banelegemet færdiggjort i forbindelse med elektrificeringen
Synergieffekter
Cykelstien gennem Kalundborg centrum, over campus og station øst til de nye erhvervsområder i Kalundborg Øst og videre til Værslevstien er et godt eksempel på, hvordan langsigtet overordnet planlægning kan sikre en central placering af attraktiv cykelinfrastruktur. Cykelforbindelsen indpasses gennem de nye erhvervsområder, så den lægger sig langs områder udlagt til biodiversitet og regnvandshåndtering. Dermed bliver den både en tryg og central rute mellem bolig og arbejde og samtidig en attraktiv rute til rekreativ cykling. Ved skabelse af forbindelse til Værslevstien kobles Kærby og Værslev på cykelinfrastrukturen. Der kikkes på den potentielle mulighed for at forlænge stien videre langs jernbanen til Viskinge/Svebølle.
Ved arbejde med den videre udvikling i Kalundborg Øst planlægges også for en nord-sydgående cykelforbindelse, der sammen med Værslevstien og cykelstierne mellem Ubby-Uggerløse og langs rute 22 vil udgøre et sammenhængende 8-tals loop for rekreativ cykling.
Der arbejdes med planer om at forlænge veteranjernbanen mellem Høng og Gørlev videre til St. Fuglede station. I den forbindelse ønskes den eksisterende rekreative sti flyttet til et parallelt forløb langs jernbanen. Det undersøges i den kommende planperiode, om mulighed for en forlængelse af cykel- gangforbindelse langs jernbanen videre til Høng skal indtænkes i den fremtidige planlægning. For begge stier gælder således at de også bidrager til at gøre Kalundborg Kommune mere attraktiv for cykelturister, begge stier kobler sig samtidig til Istidsruten.
Visualisering (vejledende) af renovering af Elmegade set fra rundkørslen ved Slagelsevej/Elmegade.
Gaderne Bredgade og Elmegade udgør den primære forbindelse gennem Kalundborg bymidte. I Infrastrukturplan for Kalundborg By og Cykelstiplanen er det vedtaget, at der skal etableres 40 km zone mellem Slagelsevej og Vænget og bedre cykelforbindelse på strækningen. Samtidig ønskes gaden udviklet, så den understøtter bylivet og byomdannelse, begrænser afledning til spildevandssystemer, bidrager med læ og godt mikroklima i byen, og give gode opholdsmuligheder samt sikker færdsel og krydsninger for bløde trafikanter. Det forventes at Kalundborg Forsyning skal renovere forsyningsledninger på strækningen, og at gaden renoveres med nye cykelstier i forbindelse med dette.
Kort over Kalundborgmotorvejens tre etaper fra Holbæk til Kalundborg.
Vejdirektoratet anlægger den tredje og sidste etape af Kalundborgmotorvejen, som er en cirka 28 km lang strækning mellem Knabstrup og Kalundborg.
Som en del af projektet skal den eksisterende landevej mellem Knabstrup og Svebølle opgraderes og udbygges til motorvej. På den sidste del mellem Svebølle og Kalundborg kommer der cirka 9 km ny motorvej.
Færdiggørelsen af Kalundborg Motorvejen har væsentlig betydning for håndteringen af den fremtidige trafikvækst samt for erhvervs- og samfundsudviklingen, herunder betydning for de store industrivirksomheder i Kalundborg.
Den nye motorvej vil efter tidsplanen være færdig i 2028.
(Tekst og oplysninger fra Vejdirektoratet.dk)