Lokalplanens sammenhæng med anden planlægning

Kystnærhedszonen

Planområdet ligger inden for kystnærhedszonen, som er omfattet af planlovens bestemmelser om planlægning i kystområderne, herunder en vurdering af alle lokalplaner i kystnærhedszonen.

For ny bebyggelse og nye anlæg i kystnærhedszonen skal der redegøres for den visuelle påvirkning, og hvis bebyggelsen overstiger en bygningshøjde på 8,5 meter skal der gives en begrundelse herfor.

Området ligger ca. 2 km fra kysten og hvor det mellemliggende areal rummer såvel eksisterende bymæssig bebyggelse som eksisterende skovmæssig beplantning. Grundet afstanden og karakteren af det mellemliggende byområde vurderes det, at den nye tæt-lave boligbebyggelse ikke vil være synlig set fra kysten og derfor uden indvirkning på kystlandskabet.

Grundvand

Planområdet ligger i et område med almindelige drikkevandsinteresser. Området ligger endvidere uden for hhv. indvindingsoplande, nitratfølsomme indvindingsområder (NFI) og boringsnære beskyttelsesområder (BNBO).

Boligformål anses ikke som en grundvandstruende aktivitet. Derfor vurderes lokalplanen at være i overensstemmelse med de statslige vandområdeplaner.

Naturmiljø

Planområdet omfatter ikke naturtyper, der er beskyttet efter naturbeskyttelseslovens § 3. Planområdet rummer ikke øvrig beskyttet natur og er heller ikke omfattet af internationale naturbeskyttelsesinteresser - Natura 2000.

Nærmeste Natura 2000 område er habitatområdet 'Røsnæs, Røsnæs Rev og Kalundborg Fjord', der ligger ca. 2 km syd for området.

Grundet planområdets karakter samt afstanden til Natura 2000 området vurderes det, at realiseringen af det nye boligområde ikke vil medføre forstyrrelser af naturen. Lokalplanen vurderes derfor ikke - hverken i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter - at give anledning til en væsentlig påvirkning af Natura 2000 områder.

Kommuneplanen

Retningslinjer

Grønt danmarkskort
En lille del af planområdet omfatter arealer, der i kommuneplanen er udpeget som potentiel økologisk forbindelse. Derudover ligger planområdet klemt ind mellem to § 3 søer, der ligger under 100 meter på hhv. den østlige og den vestlige side. Lokalplanens disponering ift. grundstørrelser og bebyggelse sikrer grønne arealer og stiforbindelser gennem området, der kan fungere som spredningskorridorer for plante- og dyreliv. Alt i alt vurderes det, at planlægningen vil kunne understøtte de økologiske interesser.

Geologiske bevaringsværdier
Området er udpeget med geologiske bevaringsværdier. Inden for disse områder skal der i planlægningen tages særlige hensyn, så geologiske landskabsformer fremtræder klare og intakte. Særligt skal der tages hensyn til overgange mellem geologiske landskabsformer, så de fremstår som en helhed. Lokalplanen åbner kun i begrænset omfang mulighed for terrænregulering og beplantning, hvorfor det vurderes, at planlægningen understøtter de geologiske interesser.

Lokalplanen er i øvrigt i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur og retningslinjer.

Rammer

Lokalplanen ligger inden for kommuneplanens rammeområde K03.B19, der er udlagt til boligområde i form af åben-lav og tæt-lav bebyggelse. Lokalplanen er i overensstemmelse kommuneplanens rammer for lokalplanlægning.

Oversvømmelse og erosion

Kalundborg Kommune har ikke fastlagt retningslinjer for udpegning af områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion, samt afværgeforanstaltninger mod oversvømmelse ved planlægning af byudvikling mv. i henhold til Planlovens § 11 a, stk. 1 nr. 18.

Lokalplanområdet er i kommuneplanen udlagt til boligformål og omfattet af kommuneplanramme K03.B19. Det er på baggrund af områdets beliggenhed, terrænforhold og eksisterende oversvømmelseskortlægning og klimaplanlægning vurderet, at den del af området, der udlægges til bebyggelse, ikke er i risiko for oversvømmelse eller erosion. Det forventes ikke, at dette rammeområde – eller dele heraf – vil indgå i en fremtidig planlægning for områder, der kan blive udsat for oversvømmelse eller erosion.

Lokalplan nr. 578 vurderes således ikke at få betydning for implementeringen af Planlovens bestemmelser om oversvømmelse og erosion.

Produktionserhverv

Kalundborg Kommune har med Tillæg nr. 1 til kommuneplan 2017, udpeget beliggenheden af erhvervsområder, herunder erhvervshavne, som skal være forbeholdt produktionsvirksomheder og tilhørende konsekvensområder iht. planlovens § 11 a, stk. 1 nr. 23 og nr. 24.

Lokalplan nr. 578 omfatter et nyt boligområde. De omgivende områder er udlagt til boligformål, offentlige formål og rekreative formål samt som en del af landområdet. Nærmeste egentlige erhvervsområde K04.E01 ligger ca. 1,7 km sydøst for lokalplanområdet.

Det forventes ikke, at erhvervsområde K04.E01 eller de omkringliggende områder - hverken helt eller delvist - vil indgå i en fremtidig planlægning for områder forbeholdt produktionsvirksomheder. Lokalplan nr. 578 vurderes således ikke at få betydning for implementeringen af Planlovens bestemmelser om produktionserhverv.

Kulturmiljø

Langs med lokalplanområdets nordlige grænse ligger et stendige, der er beskyttet efter museumslovens §29a, eftersom diget danner grænse mellem byzone og landzone. Det betyder, at der ikke må ændres i digets tilstand, og at diget ikke må fjernes. Diget må ikke beskadiges eller beplantes eller gentilplantes, før der er givet dispensation fra kommunen. Når et dige ligger på kanten af byzone og landzone ligger det samtidig i landzone. 

Derudover er der ikke registreret jordfaste fortidsminder eller bevaringsværdige bygninger inden for lokalplanområdet, og planområdet omfatter ikke øvrige arealer, der ligger inden for kirkebyggelinjen eller værdifulde kulturmiljøer udpeget i kommuneplanen.

Museumsloven

I forbindelse med den den tidligere planlægning for området er der foretaget arkæologiske undersøgelser og i den forbindelse er der udarbejdet en rapport. 

Ved påbegyndelse af bygge- og anlægsarbejder i lokalplanområdet kan bygherren eller den, for hvis regning et jordarbejde udføres, i henhold til Museumslovens § 25 anmode det lokalt ansvarlige museum om at tage stilling til, hvorvidt arbejdet vil berøre væsentlige fortidsminder. Museet skal inden for en frist på 4 uger komme med en udtalelse, der eventuelt vil blive baseret på en arkæologisk forundersøgelse.

Det lokalt ansvarlige museum: Museum Vestsjælland, Arkæologisk afdeling: plan@vestmuseum.dk. (www.vestmuseum.dk)

Har bygherre eller entreprenør ikke indhentet en sådan udtalelse vil udgifter til standsning af arbejdet (i op til ét år) og til arkæologiske undersøgelser påhvile bygherren.

Gældende regler og vejledninger kan findes på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside www.slks.dk.

Tryghed og sikkerhed

Det skal være trygt at færdes i det nye boligområde. Vej- og færdselsarealer skal derfor udføres under hensyntagen til beboernes sikkerhed samt færdslen af cyklister, gående og områdets børn.

Vej- og færdselsarealer, stier samt primære opholdsarealer skal endvidere udformes med belysning, så det er trygt at færdes ude også efter mørkets frembrud.

Miljøforhold

Der er ikke, jf. jordforureningsloven, registreret jordforurening i lokalplanområdet. Ved gennemgang af kommunens journalsystem og databaser er der ikke kendskab til verserende sager. Området reguleres af Lov om forurenet jord, som blandt andet foreskriver at:

  • Hvis der i forbindelse med bygge- og jordarbejde iøvrigt konstateres en ukendt forurening, skal arbejdet standses. Forureningen skal anmeldes til Kalundborg Kommune, og arbejdet må først genoptages fire uger efter regionen har modtaget underretning om den konstaterede forurening. Regionsrådet kan forinden skriftligt meddele, at det ikke agtes at træffe afgørelse om, at det pågældende areal skal kortlægges, eller at grundlaget for kortlægningen ikke er ændret.

  • Enhver, der flytter jord uden for den ejendom, hvor den er opgravet, og enhver der anvender sådan jord, skal sikre sig, at jorden ikke giver anledning til skadelig virkning på grundvand, menneskers sundhed og miljøet iøvrigt.

  • Ved byggeri og anlæg af børneinstitutioner og offentlige legepladser gælder, at den øverste halve meter jord skal sikres ren, med mindre den befæstes eller bebygges, så den ikke er tilgængelig.

  • Området er områdeklassificeret, hvilket betyder at der skal udtages jordprøver ved flytning af jord.

Området ligger ikke tæt på støjende eller luftforurenende aktiviteter, herunder trafikerede veje og erhvervsområder. Herudover er der ikke kendskab til virksomhed - f.eks. større nærliggende dyrehold - der kan give anledning til lugtgener. Det vurderes derfor, at lokalplanens realisering kan ske uden overskridelse af gældende grænseværdier og lovgivning.

Forsyning

Spildevand

Lokalplanområder er separatkloakeret og spildevand ledes til Kalundborg Centralrenseanlæg.

Kalundborg Kommune har en målsætning om at begrænse mængden af regnvand, der via kloakken ledes til et renseanlæg. Uforurenet regnvand skal derfor som udgangspunkt håndteres lokalt f.eks. ved at indgå som rekreativt element i lokalplanområdet eller ved nedsivning på egen grund.

Lokalplanen understøtter lokal håndtering af regnvand ved at muliggøre udstykning af større grunde, udlægge åbne grønne arealer og i tilfælde hvor det er vurderes muligt at udlede uforurenet regnvand til velegnet recipient. 

Hvis det ikke er muligt at nedsive regnvandet på grunden, f.eks. fordi grundvandspejlet står for højt eller jordbundsforholdende er uegnet til nedsivning, skal tilledningen til kloakken reduceres til 2 l/sek. pr. reduceret ha, hvilket svarer til den naturlige afstrømning fra et ubefæstet areal.

Varmeforsyning

Lokalplanområdet ligger uden for det kollektive forsyningsområde for fjernvarme.

Der gives mulighed for etablering af alternative varmeforsyningsformer såsom jordvarme, varmepumper og lignende, såfremt det kan ske uden synlige installationer på terræn.

Vandforsyning

Vandforsyningen af lokalplanområdet vil finde sted fra Kalundborg Vandforsyning A/S.

Renovation

Af hensyn til fremkommeligheden i området skal køreveje for renovationsbiler og vendepladser indrettes efter reglerne i Kalundborg Kommunes Regulativ for husholdningsaffald, som kan læses på Kalundborg Kommunes hjemmeside www.kalundborg.dk.

Af hensyn til arbejdsmiljøet skal transportvejene mellem afhentningssted og renovationsbilerne leve op til kravene i Kalundborg Kommunes Regulativ for husholdningsaffald.

Udformningen af adgangsforholdene skal godkendes af kommunen og renovatøren.

Servitutter                 

Ejere og bygherrer må selv sikre sig overblik over tinglyste servitutter, der har betydning for bygge- og anlægsarbejder.

Hvis der er servitutter, som kan have betydning for bygge- og anlægsarbejde inden for lokalplanområdet:

Ved udarbejdelsen af lokalplanen er registreret flg. tinglyste (og ikke tinglyste - vælg) servitutter, som kan have betydning for bygge- og anlægsarbejde inden for lokalplanområdet.

Kalundborg Kommune gør opmærksom på, at man ikke påtager sig ansvaret for eventuelle fejl og mangler i oversigten (det efterfølgende medtages kun hvis man har vist ledningernes placering på Bilag 2 eller evt. særskilt bilag) eller for, at de ledninger, servitutarealer mv., der er vist på Bilag X, er korrekt vist.

Ekspropriation

Kommunalbestyrelsen kan i medfør af § 47, stk. 1 i Planloven ekspropriere fast ejendom, der tilhører private, eller private rettigheder over fast ejendom, når ekspropriation vil være af væsentlig betydning for virkeliggørelsen af en lokalplan eller byplanvedtægt og for varetagelsen af almene samfundsinteresser.

Ekspropriation efter planloven kan ske under opfyldelse af en række betingelser. Det er kommunalbestyrelsen, der kan beslutte at ekspropriere i medfør af en lokalplan inden for en frist på maksimalt 5 år fra den endelige lokalplans offentliggørelse.

Ved ekspropriationssagens gennemførelse skal kommunalbestyrelsen følge de processuelle regler for ekspropriation i vejlovens §§ 99-102. Uddybende beskrivelse af betingelser for ekspropriation og processuelle regler for ekspropriation fremgår af Erhvervsstyrelsens vejledning om ekspropriation efter planloven og Vejdirektoratets vejledning om ekspropriation efter vejloven.

Det forventes ikke at blive aktuelt at ekspropriere i forbindelse med denne lokalplan.

Gældende lokalplan

Planområdet er omfattet af gældende Lokalplan nr. 1.4-5 for et boligområde ved skolen på Herredsåsen vedtaget i 2005. Den gældende lokalplan ophæves i sin helhed med kommunalbestyrelsens endelige vedtagelse af Lokalplan nr. 578.